keskiviikko 20. toukokuuta 2015

Vilskettä ja vilinää Kuala Lumpurissa

Täällä ollaan siirrytty jo Langkawin saarelle Kuala Lumpurin vilskeestä, mutta jäljellä on aika läjä KL-kuvia jaettavaksi.
Toisena päivänä Kuala Lumpurissa menimme heti aamupäivästä ostamaan junalippuja Langkawille. Tovin jos toisenkin eksyilimme juna-aseman kaaoksessa, kunnes vihdoin löysimme oikean tiskin. No siinäpä kävi juuri kuten pelkäsimme, eli liput olivat myyty loppuun. Etsimme lähimmän kahvilan, jonne istuimme hiomaan varasuunnitelmaa. Ja kas, lentoliput Langkawille olivatkin yhtäkkiä halvemmat kuin junaliput (yhteensä 30€ kahdelta), joten ostimme ne siltä istumalta.
Tosin yksi yö oli tarkoitus viettää junassa, niin jouduimme ottamaan ylimääräisen hotelliyön Kuala Lumpurista. Löysimme edullisen tarjouksen V'la Heritage Hotelista Hotels.comista ja kävimme hotellissa paikan päällä kyselemässä. Hinta oli tietenkin paljon kalliimpi, joten varasimme hotelliyön netistä siinä hotellin aulassa virkailijan hihitellessä vieressä. Huone on huonommin varusteltu kuin edellinen, mutta ah niin paljon kodikkaampi.

Näkymää Perdana Botanical Gardenista

Frozen bubble tea Perdana Botanical Gardenissa
Orkideapuisto

Toisena päivänä kävimme ihmettelemässä Perdana Botanical Gardenia. Deer Parkia olin odottanut, mutta vilaustakaan hiirikauriista ei näkynyt. Buu. Muutama laiska bambi vain paistatteli päivää korvat heiluen. Botanical Gardenilta kävelimme Chinatowniin ja piipahdimme Central Marketissa pyörimässä feikkitavaroiden ja käsitöiden keskellä. Illalla söimme Jalan Alor -ruokakadun herkkuja, ja huh että noiden hälinäpaikkojen jälkeen kaipasi rauhaa. Ruoka oli Jalan Alorilla hyvää, mutta hinnoissa taisi olla hitusen turistilisää. Lisäksi paikka oli vähän ahdistava, sillä kadulla kulkivat myös autot, jolloin tuputtavia sisäänheittäjiä ei päässyt mihinkään karkuun.

Jalan Alor -ruokakatu

Shoppailtavaa täältä tosiaan löytyy niin, että melkein jo ällöttää tämä tavaran paljous. Todellinen kulutusbuumi on kyllä menossa Aasiassa... Etenkin Bukit Bintangin alueella ostoskeskuksia on vierivieressä ja kerroksia riittää. On Kiinan tyyliin feikkikamaa tuputtajineen sekä aitoja luksusbrändejä. Berjaya Time Square -ostoskeskus on niin iso, että saatiin pari tuntia kulumaan ihan parin kerroksen ympäri kävelemällä poikkeamatta yhteenkään kauppaan. Mahtuipa sinne jopa vuoristorata ja ties mitä aktiviteetteja. Noh, katsotaan jos sitten viimeisinä päivinä jaksaisi jotain shoppaillakin. Varovasti vasta Forever21:n valikoimaa kävin kurkkimassa...

Chinatown

Ristiin rastiin on kävelty päivät pitkät, tosin yksi päivä otettiin vähän rauhallisemmin chillaillen. Kiipesimme vihdoin myös KL Toweriin, jonka näkymät lähes 400 metristä oli kyllä hulppeat, mutta siitä lisää myöhemmin. Oikeastaan KL:stä jäi näkemättä Batu Caves, Little Indian alue ja Imbi market, mutta toivottavasti niihin ehditään vielä sitten reissun loppupuolella.

Näissä kuvissa muuten näkyy kaupungin mielenkiintoisia kontrasteja. Eero pitää huolen liikenteen seassa pujehtelemisesta ja mä bongailen kaikkea jännää – ja yritän napata kuvan ennen kuin mopo ajaa päälle. Kun pitää silmät auki,  niin voi nähdä hienon moskeijan kupolin pilkottavan pilvenpiirtäjien välissä ja minareettien kohoavan vehreyden lomasta. Tosin huomasin muuten, että katukuvasta puuttuu kokonaan koirat ja polkupyörät.

Unos otros días en Kuala Lumpur. Hay mucho ruido y tráfico, pero me gustan los contrastes que las culturas diferentes crean.