Huhhuh, vihdoin olen kutakuinkin kahlannut noin tuhat reissukuvaa läpi, joten reissupäiväkirja voi jatkua. Kurkkaa Norjan reissupäiväkirjan ykkösosa edellisestä postauksesta. Yritin myös tehdä ahkerasti tarinoita Instagramiin reissun päältä – kiinnitin videot taas profiiliin kohokohdaksi, joka löytyy täältä.
Päivä 7: Kjeåsen tila, Flåm, Lærdal ja maailman pisin tunneli
Herättyämme läheltä Trolltungaa sijaitsevan Lofthusin päärynäpuiden alta oli alun
perin ajatuksena ajaa Jotunheimiin ja valloittaa Galdhøpiggen,
eli Pohjois-Euroopan korkein vuori. Polveni olivat kuitenkin Trolltungan jäljiltä siinä kunnossa,
että sain hädin tuskin käveltyä normaalisti, joten lumihuippujen
valloituksen sai unohtaa siinä kohtaa. Samaten Bessegerin vaelluksen.
Vaihtoehdoiksi ei siis jäänyt kuin istua autossa pari seuraavaa päivää,
kunnes polvet olisivat paremmassa kunnossa.
Bergen oli turhan kaukana, ja pikkuhiljaa alkoi olla pieni aikataulupainekin – niin paljon oli vielä näkemättä. Päätimme siis jatkaa suoraan pohjoiseen ilman Bergenin tai Jotunheimin koukkausta, ja otimme suunnaksi Geirangerin. Toki sinnekin oli vielä aikamoinen matka, mutta olin merkinnyt karttaan monta mielenkiintoista pysähdyspaikkaa, jotka eivät tekisi sen suurempia mutkia reittiin. Eidfjordiin pysähdyimme syömään thairuokaa eräästä katukojusta, ja poikkesimme ensimmäistä kertaa ruokakaupassa. Leipää oli tarkoitus hakea, mutta kori täyttyi kaikenmaailman mieliteoista ja kalliiksihan se tuli. Onneksi ei tarvinnut toista kertaa kaupassa enää käydä.
Seuraavaksi poikkesimme Kjeåsenin tilalla. Eihän tilalla muuta ihmeellistä ollut kuin muutamia vuohia ja kauniit maisemat, mutta sen historia oli mielenkiintoinen. Nykyään tilalle pääsee kapeaa tunnelitietä pitkin: tasatunnein ajetaan ylös ja puolelta alas – tosin tokihan joidenkin oli vaikea tätä ymmärtää ja pari mielenkiintoista ohitustilannetta tuli eteen. Ennen tilalle meni kuitenkin vain jyrkkä kinttupolku, jota pitkin oli kannettava muun muassa rakennusmateriaalit. Yhden talon rakentaminen kestikin 30 vuotta. Tilan lapset kulkivat tuota hurjaa polkua alas kylään kouluun, mutta talvella polku oli sen verran vaarallinen, että lasten oli jäätävä talven ajaksi asumaan kylään sukulaisten luo. Oi aikoja, oi tapoja...
Bergen oli turhan kaukana, ja pikkuhiljaa alkoi olla pieni aikataulupainekin – niin paljon oli vielä näkemättä. Päätimme siis jatkaa suoraan pohjoiseen ilman Bergenin tai Jotunheimin koukkausta, ja otimme suunnaksi Geirangerin. Toki sinnekin oli vielä aikamoinen matka, mutta olin merkinnyt karttaan monta mielenkiintoista pysähdyspaikkaa, jotka eivät tekisi sen suurempia mutkia reittiin. Eidfjordiin pysähdyimme syömään thairuokaa eräästä katukojusta, ja poikkesimme ensimmäistä kertaa ruokakaupassa. Leipää oli tarkoitus hakea, mutta kori täyttyi kaikenmaailman mieliteoista ja kalliiksihan se tuli. Onneksi ei tarvinnut toista kertaa kaupassa enää käydä.
Seuraavaksi poikkesimme Kjeåsenin tilalla. Eihän tilalla muuta ihmeellistä ollut kuin muutamia vuohia ja kauniit maisemat, mutta sen historia oli mielenkiintoinen. Nykyään tilalle pääsee kapeaa tunnelitietä pitkin: tasatunnein ajetaan ylös ja puolelta alas – tosin tokihan joidenkin oli vaikea tätä ymmärtää ja pari mielenkiintoista ohitustilannetta tuli eteen. Ennen tilalle meni kuitenkin vain jyrkkä kinttupolku, jota pitkin oli kannettava muun muassa rakennusmateriaalit. Yhden talon rakentaminen kestikin 30 vuotta. Tilan lapset kulkivat tuota hurjaa polkua alas kylään kouluun, mutta talvella polku oli sen verran vaarallinen, että lasten oli jäätävä talven ajaksi asumaan kylään sukulaisten luo. Oi aikoja, oi tapoja...
Kjeåsenilta
jatkoimme kohtia Flåmia. Olin lukenut että se olisi kiva kylä kauniin
vuonon keskellä. Kylä oli myös kuuluisa fysiikanlakeja uhmaavasta
rautatiestään, joka kiemurtelee pitkin vuoren rinnettä. Paikan päällä ei
ollut kyllä yhtään mitään, vain massoittain turistiryhmiä ja
turistikrääsää myyviä kauppoja, sekä pari ylikallista kahvilaa ja
tiesmitä turistiaktiviteettejä kauppaavia kojuja. Hukkareissu siis. Seuraava nopea pysähdys oli Tvinnefossen suuri vesiputous. Täälläkin kävi bussilasteittain turisteja – neljä bussia alueelta lähti juuri kun saavuimme. Eipä putous kovin kummoinen ollut, tai siis olihan noita jo nähty. Jännempää oli taas taivastella sitä turistibussihärdelliä ja erästä bussista myöhästynytttä mummoa...
Seuraava määränpää oli Lærdal, jonne johtaisi kaunis ja kuuluisa vuoristotie. Tie tunnetaan myös Snøvegeninä, eli lumitienä, sillä sitä reunustaa kesälläkin monimetriset lumikinokset. Google Maps vaan oli erimieltä, ja viime hetkellä heitti meidät ajamaan suorempaa reittiä eli tunnelia pitkin. Tunneleita Norjassa riittää, ja noita puuduttavia tienosuuksia yritimme välttää mahdollisuuksien mukaan. Noh, tämäpä tunneli oli pidempääkin pidempi, lähes 25 kilometriä! Oli se sentään maailman pisin tunneli, jotain lohdutusta vaikka lumitien missasimmekin. Tosin googletin ja tulin tulokseen, ettei lumitiellä ole edes elokuussa lunta, etenkään tämän hellekesän jälkeen.
Seuraava määränpää oli Lærdal, jonne johtaisi kaunis ja kuuluisa vuoristotie. Tie tunnetaan myös Snøvegeninä, eli lumitienä, sillä sitä reunustaa kesälläkin monimetriset lumikinokset. Google Maps vaan oli erimieltä, ja viime hetkellä heitti meidät ajamaan suorempaa reittiä eli tunnelia pitkin. Tunneleita Norjassa riittää, ja noita puuduttavia tienosuuksia yritimme välttää mahdollisuuksien mukaan. Noh, tämäpä tunneli oli pidempääkin pidempi, lähes 25 kilometriä! Oli se sentään maailman pisin tunneli, jotain lohdutusta vaikka lumitien missasimmekin. Tosin googletin ja tulin tulokseen, ettei lumitiellä ole edes elokuussa lunta, etenkään tämän hellekesän jälkeen.
Illalla saavuimme Lærdaliin ja
jäimme yöksi Vindedal Campingiin. Eerolle iski mukavuuden halu ja
jäimme mökkiin yöksi, kun sellainen jopa löytyi vapaana. Päätimme myös
pestä pyykkiä, kun paikassa oli sille hyvät fasiliteetit ja saisimme
ripustettua pyykit mökin terassille ja sisälle. Vaan eihän tuolla Norjan
kosteassa ilmassa mikään kuivunut, ja pyykit pysyivät märkinä kolme
päivää. Niitä sitten leviteltiin aina kuorman päälle ja ripusteltiin
roikkumaan milloin minnekin. Lopulta pyykit haisivat pahemmilta kuin
ennen pesua. Niin ja sain tuolla leirintäalueella kivasti tukankin pestyksi, sillä suihkua sai
käyttää rajattomasti ilman polettiruljanssia. Vedenpaine vaan muistutti
lähinnä kepeää vesisadetta, mutta meikäläinen näppäränä tyttönä ruuvasi
suihkupään irti, niin jopa sain reuhkan puhtaaksi. En tosin saanut suihkupäätä enää paikoilleen, joten jatkoimme vähin äänin matkaamme – eihän kerrota kenellekään...
Kjenndalsbreenin jäätikkö |
Aamulla matka jatkui kohti Kjenndalsbeenin jäätikköä, jonka piti olla vähän
rauhallisempi paikka kuin vielä kuuluisampi Jostedalsbreen. Toki tuokin paikka kuhisi turisteja, mutta olihan tuo vuorelta puskeva jää ja
turkoosina kuohuva joki kyllä kieltämättä kaunis paikka. Tosin vielä
kauniimpi oli jäätikölle johtava kapea tie, joka reunusti luonnottoman
turkoosia Lovatnet-järveä. Jäimme keittelemään lounasta järven rannalle
ja auringossa tuli jopa kuuma, vaikka lämpömittari näyttikin vain 15
astetta. Tuo taisi olla jopa reissun lämpimin päivä.
Seuraavaksi suuntana oli Geirangerin kuuluisa, "Norjan kaunein" vuono. Tie
kipusi jälleen huimiin korkeuksiin: maisemat olivat karut ja korvissa
paukkui. Onneksi huomasimme ajaa Dalsnibban näköalatasanteelle, sillä
maisemat olivat melkoiset 1500 metristä alas vuonoon. Tasanne oli itse
asiassa korkein näköalatasanne, jonne voi ajaa autolla.
Piipahdimme
myös Geirangerissa toteamassa, että se oli Flåmin kaltainen
turistipyydys ja valtaosa kylän asukkaista on tainnut lähteä ajat
sitten. Paikkahan on itse asiassa tsunamivaaran alla: vuoressa on
halkeama, josta enemmin tai myöhemmin lohkeaa pala aiheuttaen
jättimäisen aallon (tästä kertova elokuva The Wave on muuten
katselulistalla). Olihan Geiranger kieltämättä kaunis paikka, mutta
tässä kohtaa vuonoja oli tullut nähtyä jo niin paljon, ettei tuo niin
kovin kummoiselta tuntunut. Yöksi jäimme läheiselle Dalen Campingille.
Näkymä Geirangeriin 1500 metristä |
Vähän huimaa lasikaide ja ritiläpohja... |
Parkkipaikka korkeuksissa |
Kokkailua vähän pidemmän kaavan mukaan: tölkkikanaa ja ananasta hapanimeläkastikkeessa |
Päivä 9: Kävely vesiputouksen taakse ja Trollstigenin kautta Trondheimiin
Geiranger
on täynnä eri pituisia vaellusreittejä, joista monista on hienot
näkymät alas vuonoon. Vuononäkymiä kun oli jo nähty, niin suuntasimme hieman
erilaiselle kävelyreitille. Aikaisin aamulla kiipesimme ylös
Stoseterfossen-vesiputoukselle, jonka taakse pääsi myös kävelemään. Aika
huikeaa, ihan kuin Muumeissa! Tosin smaragdia ei löytynyt putouksen
takaata... Mutta mikä parasta, saimme olla putouksella aivan keskenämme –
alaspäin tullessa vastaan tulikin jo bussilastillinen tai parikin
porukkaa. Parin tunnin kävelyretki oli mukavan rauhallinen ja helppo – vaikka tokihan taas sai kiivetä aika pitkään jyrkkiä kiviportaita. Ilmakin oli sopivan viileä ulkoiluun, vaikka synkkä taivas enteilikin jälleen sadetta. Onneksi olimme varhain liikkeellä, niin vältyimme kastumasta.
Kävelyn jälkeen hörppäsimme vielä kahvit ja vohvelit Vesterås farmin tunnelmallisessa kahvilassa ja hyppäsimme autoon. Näköalatasanteelta nappasimme vielä viimeiset kuvat Geirangerista ja jatkoimme matkaa kohti Trondheimia. Ålesund oli houkuttelevan lähellä, ja olimme sielläkin alunperin suunnitelleet käyvämme. Trondheim kuitenkin houkutteli siinä kohtaa enemmän, ja olihan se enemmän "oikeassa suunnassa". Tosin aivan suorinta reittiä emme valinneet, sillä olihan se Trollstigen käytävä ajelemassa. Olimme kuulleet, että tuo mutkitteleva tie on todella kapea, aitaamaton ja sitä myöden hurjan tuntuinen. Ja mitä vielä. Tie oli leveä kuin mikä ja aidattukin. Tai olihan se varmaan matkailuautoille ja busseille hurjaa ohitella toisiaan, mutta me olimme nähneet paljon hurjempaakin menoa. Trollstigenistäkin on tullut varsinainen turistipyydys, ja tokihan tien yläpäähän oli rakennettu megalomaaninen turistikeskus kahviloineen. Asiat muuttuvat näemmä. Mutta kaunis tie oli sentään yhä.
Kävelyn jälkeen hörppäsimme vielä kahvit ja vohvelit Vesterås farmin tunnelmallisessa kahvilassa ja hyppäsimme autoon. Näköalatasanteelta nappasimme vielä viimeiset kuvat Geirangerista ja jatkoimme matkaa kohti Trondheimia. Ålesund oli houkuttelevan lähellä, ja olimme sielläkin alunperin suunnitelleet käyvämme. Trondheim kuitenkin houkutteli siinä kohtaa enemmän, ja olihan se enemmän "oikeassa suunnassa". Tosin aivan suorinta reittiä emme valinneet, sillä olihan se Trollstigen käytävä ajelemassa. Olimme kuulleet, että tuo mutkitteleva tie on todella kapea, aitaamaton ja sitä myöden hurjan tuntuinen. Ja mitä vielä. Tie oli leveä kuin mikä ja aidattukin. Tai olihan se varmaan matkailuautoille ja busseille hurjaa ohitella toisiaan, mutta me olimme nähneet paljon hurjempaakin menoa. Trollstigenistäkin on tullut varsinainen turistipyydys, ja tokihan tien yläpäähän oli rakennettu megalomaaninen turistikeskus kahviloineen. Asiat muuttuvat näemmä. Mutta kaunis tie oli sentään yhä.
Ei taas tarvinnut olla näköalatasanteella yksin... |
Päätimme
yöpyä Trondheimissa hotellissa, sillä meillä oli käytettävänä ilmainen
Hotels.comin palkintoyö (eli oikeammin -50% alennus). Best Western Plus
Bakeriet oli kyllä nappivalinta. Entisessä leipomossa oleva hotelli
huokui historiaa ja rakennus oli kaikinpuolin mielenkiintoinen ja
viihtyisä. Ja runsaan aamiasbuffetin lisäksi hintaan kuului myös
iltapalabuffet, joten ravintolakokemukset Trondheimista jäi
olemattomaksi – säästyipä kuitenkin aika monta kruunua, eikä tarvinnut hirveässä nälässä lähteä etsimään ravintolaa. Meillä ei ollut oikein minkäänlaisia ennakkokäsityksiä Trondheimista, ja se yllätti kyllä kaikin puolin positiivisesti. Palaan vielä erikseen Stavangerin ja Trondheimin kaupunkitunnelmiin.
Päivä 10: Pakoon myrskyä Ruotsiin Sånfjälletiin
Tarkoitus
oli suunnata Trondheimista johonkin luonnonpuistoon tekemään vielä jokin pidempi vaellus ja nukkumaan luonnossa, kovin moni yö kun oli
kulunut vähän tylsästi leirintäalueilla. Ajattelimme suunnata vielä
ylöspäin Lomsdal-Visten Nasjonalparkiin/Helgelandiin, sillä ajatuksena
oli siitä sitten ajaa Ouluun moikkaamaan Eeron siskoa. Säätiedotus
lupasi kuitenkin jälleen runsasta sadetta koko Norjaan sekä
myrskytuulta – sääkartoissa näkyi pitkulainen, koko Norjan kattava myrskyrintama. Ruotsin puolella sen sijaan sää vaikutti toistaiseksi hyvältä.
Totesimme, että kaikki "pakollinen" tuli eteläisestä Norjasta nähtyä, joten yhtä
hyvin voisimme mennä Ruotsiin vaeltamaan ja yöpymään. Paitsi että
Keski-Ruotsissa ei juuri luonnonpuistoja ole. Trondheimia lähin
mielenkiintoiselta vaikuttava kohde oli Sånfjälletin kansallispuisto,
mutta se sijaitsi melko paljon etelämpänä. Luovuimme siis Oulun ajatuksesta, ja
suuntasimme alaspäin kohti Sånfjälletiä – runsaasta karhupopulaatiostaan kuuluisaa kansallispuistoa.
Kansallispuistoon saavuttaessa tuuli hieman vihmoi, mutta ei sentään satanut. Patikoimme noin 5 kilometriä pienen järven rannalle laavulle, jonne meinasimme jäädä yöksi. Tunturissa kuitenkin tuuli aivan käsittämättömän paljon, ja laavu vuosi kuin seula. Kylmä tuuli tuntui tunkeutuvan luihin ja ytimiin laavun suojassakin. Laavussa ei myöskään ollut tilaa nukkua kuin yhdelle, toinen olisi joutunut maahan, ja säätiedotuskin oli huonontunut luvaten yöksi sadetta, joka olisi taatusti tuulen kanssa tullut sisään laavuun. Telttapaikkaakaan lähistöllä ei oikein ollut, kun tunturi- ja vaivaiskoivuja kasvoi melko tiuhaan. Eero muisti kuitenkin, että parkkipaikan vieressä oli ollut uudemman näköinen laavu, jonne päätimme vielä illan hämärtäessä palata. Laavu osoittautui kuitenkin enemmänkin seinämäksi kuin katokseksi, joten siinä me sitten olimme, ymmällämme pimeässä parkkipaikalla. Yritimme otsalampun valossa vielä tähyillä telttapaikkaa, mutta kumpuileva ympäristö oli kuorrutettu lehmän kakalla. Vaihtoehdoiksi jäi siis enää nukkua autossa tai ajaa lähimmälle leirintäalueelle. Valitsimme jälkimmäisen vaikka pimeässä ajaminen vähän pelottikin ja päädyimme lopulta ajamaan 80 km etelään Svegiin. Keskellä yöllä teltassa heräsimme rankkasateeseen, joten ehkä ihan hyvä ettemme jääneet ottamaan selvää laavun vedenpitävyydestä.
Matkan varrelta, jostain päin Norjan Raumaa |
Sånfjälletin kansallispuisto |
Kansallispuistoon saavuttaessa tuuli hieman vihmoi, mutta ei sentään satanut. Patikoimme noin 5 kilometriä pienen järven rannalle laavulle, jonne meinasimme jäädä yöksi. Tunturissa kuitenkin tuuli aivan käsittämättömän paljon, ja laavu vuosi kuin seula. Kylmä tuuli tuntui tunkeutuvan luihin ja ytimiin laavun suojassakin. Laavussa ei myöskään ollut tilaa nukkua kuin yhdelle, toinen olisi joutunut maahan, ja säätiedotuskin oli huonontunut luvaten yöksi sadetta, joka olisi taatusti tuulen kanssa tullut sisään laavuun. Telttapaikkaakaan lähistöllä ei oikein ollut, kun tunturi- ja vaivaiskoivuja kasvoi melko tiuhaan. Eero muisti kuitenkin, että parkkipaikan vieressä oli ollut uudemman näköinen laavu, jonne päätimme vielä illan hämärtäessä palata. Laavu osoittautui kuitenkin enemmänkin seinämäksi kuin katokseksi, joten siinä me sitten olimme, ymmällämme pimeässä parkkipaikalla. Yritimme otsalampun valossa vielä tähyillä telttapaikkaa, mutta kumpuileva ympäristö oli kuorrutettu lehmän kakalla. Vaihtoehdoiksi jäi siis enää nukkua autossa tai ajaa lähimmälle leirintäalueelle. Valitsimme jälkimmäisen vaikka pimeässä ajaminen vähän pelottikin ja päädyimme lopulta ajamaan 80 km etelään Svegiin. Keskellä yöllä teltassa heräsimme rankkasateeseen, joten ehkä ihan hyvä ettemme jääneet ottamaan selvää laavun vedenpitävyydestä.
Päivä 11: Svegistä Tukholmaan ja iltalaivalla kotiin
Svegistä
ei ollut enää kuin nelisen tuntia Tukholmaan. Ajattelimme ensin viettää
vielä yhden yön jollain leirintäalueella mussuttaen jäljelle jääneitä
ruokia ja ottaen rennosti, ja hypätä sitten aamulaivaan kohti Turkua. Laivalla ehtisi sitten lukea kaikki
ne kirjat ja lehdet, joita olin varannut iltoja varten. Kaikki illathan
kuluivat kaavalla "äkkiä leiri pystyyn, ruokaa tulemaan, lämmintä
päälle ja nukkumaan ennen pimeän tuloa". Ei tuolissa tarpin alla paljoa
kirjoja tarkentunut lukemaan, ja teltta tuntui liian ahtaalta pelkkään hengailuun, joten menimme aina suosiolla aikaisin
nukkumaan. Aamulaivalle olisi kuitenkin pitänyt suunnata jo
auringon noustessa, eikä Tukholman lähellä ollut lupaavia
leirintäalueita. Lopulta oli taas helpompaa maksaa vähän enemmän ja
suunnata mukavalla iltalaivalla kohti kotia. Liikenneruuhka Tukholman
lähistöllä oli aika järkyttävä, ja mieleen hiipi jo pelko josko emme
ehtisikään laivalle. Navigaattorikin ohjasi ihan miten sattui, kun se ei ymmärtänyt millä kaistalla olimme. Tuskanhiki otsalla onneksi lopulta löysimme tiemme satamaan ajoissa,
ja jätimme kaatosateisein, ukkosmyrskyisen Tukholman taaksemme.
El diario de viaje parte dos– Noruega: fiordos, glaciares, cascadas y la ciudad de Trondheim.
Besos, Hansu
Viimeisellä aterialla ennen Tukholmaa oli muutama kaveri kerjuulla |
El diario de viaje parte dos– Noruega: fiordos, glaciares, cascadas y la ciudad de Trondheim.
Besos, Hansu
Vau, upeen näköinen reissu teillä ollut! :) Norja kiinnostaisi tosi paljon ja usein ollaan oltu jo suunnittelemassa reissua sinne, mutta kuitenkin viimetingassa vaihdettu kohde johonkin muuhun. Itse en myöskään osaisi päättää, lähtisinkö juuri etelä-osiin vai Lofooteille. Upeat maisemat taitaa kyllä olla molemmissa!
VastaaPoistahttp://www.rantapallo.fi/fridaingrid/
Juu sama valinnan vaikeus meilläkin oli :D Etelä-Norja on kyllä loppujen lopuksi lähempänä kuin uskoisikaan!
VastaaPoistaTodella upeita kuvia, teidän reissu näyttää ihan huikealta! :)
VastaaPoistaKiitos, oli kyllä tosiaan huikea reissu! Suosittelen vahvasti! :)
Poista